diumenge, 28 de març del 2010

Imatge global


En una de les múltiples obres de teatre dedicades al tema de “Mozart i Salieri”, el vil Salieri, a punt d’enverinar el geni de la música, li diu: “Mozart, tu ets un déu i no n’ets conscient”. Ignasi Morató i Laura Luke –d’estudimoratósón força mozartians. Les seves imatges captiven i es queden a la memòria sense que jo en sabés trobar l’explicació. Els detalls compten, et troben, no et deslliuren. Recordo la inauguració del Technogym a les instal·lacions del Grup Guem (a la web d’estudimorató... en podem veure tres imatges excel·lents, realitzades per IMAND): aquelles pomes verdes, d’un verd cridaner, amb el logo de l’empresa, les làmpades fluorescents, minúscules, groguenques, combinades amb flors taronges i altes, un moble desmuntable d’un vermell impactant. Formes monumentals, primàries, tan intenses com els colors.

Digueu-me ingènua, però el treball d’un dissenyador té, per a mi, un toc de màgia. Les explicacions que me’n donen l’Ignasi i la Laura el presenten com un assumpte molt més intel·lectual que màgic, més analític que impulsiu, més teòric que fantasmagòric. És cert, però també em confirmen una part de la meva visió. M’expliquen que la creació d’una marca sovint té un valor afegit que consisteix en un canvi positiu d’actitud. Si la imatge de l’empresa és encertada, l’empresa creix amb la seva imatge. El concepte que n’elaboren els dissenyadors ajuda que es desenvolupi en una nova direcció, natural i adequada. Us en donaré un exemple. Cada matí, una dona es posa davant del mirall i es crea la seva imatge. A poc a poc, esdevé conscient de la seva bellesa. La transformació d’un ésser confús, vestit de pijama de ratlles, en ella mateixa, tal com la coneix el món, passa per un procés de creació. Aquells qui l’admiraran es poden fixar en arracades llargues, en una brusa de seda o en uns texans ajustats, però el més important, el més pertinent, és la imatge global que s’ha creat, que es crea cada dia. Una empresa passa per un procés semblant. Cada matí, cada dia, s’ajusta a la imatge que s’ha creat per a si mateixa.

Tant les persones com les empreses poden desenvolupar la seva imatge individualment. Tant les persones com les empreses poden tenir-hi l’ajuda de la seva fada madrina. Els dissenyadors d’imatge global asseguren que el miracle tingui lloc. És un procés que implica debat i creació conjunta, informació i confiança, l’oportunitat de parlar, d’explicar, de convèncer. Es necessita una base sòlida sobre la qual es pot crear: no es tracta de fabricar princeses a base de granotes. Des del primer moment els dissenyadors fan el que saben fer millor: analitzar. “Qualsevol disseny ha de ser un producte d’un debat. Nosaltres creem el debat, posem en marxa la roda de coneixement”. Al cap d’un temps, de treball conjunt, d’un procés intel·lectual i teòric, el miracle es produeix. La Ventafocs es creu la seva nova realitat. A partir d’ara, es mourà amb gràcia, parlarà amb seny, atraurà mirades. Totes aquelles que la rodegen no és que vagin mal arreglades, no és que no hagin fet l’esforç: però ella és única. S’ha trobat a si mateixa. Per sempre.

Tots recordem que la prova pilot de la imatge de Ventafocs va durar fins a les dotze en punt, la nit del ball. N’havia estat degudament avisada. Però en el món de la creació de marques les coses es construeixen de manera més sòlida. “No farem coses espectaculars que caduquen l’endemà,” indiquen l’Ignasi i la Laura. “La nostra inversió no és a curt termini. Es tracta de la creació d’un concepte. No té un pes específic material, i per això necessitem la confiança del client, el seu recolzament total”. Els àmbits de treball d’estudimorató... són la publicitat, el disseny industrial, l’arquitectura interior... “Volem crear un espai de treball ideal on la gent sigui feliç treballant. S’hi necessita una visió de futur i anticipació, una sensibilitat per detectar problemes”.

Aquest any, l’Ignasi celebra els 30 anys de professió. Entre els treballs d’estudimorató... hi compten el disseny dels interiors de les oficines de Becier Assegurances, la creació de la marca d’empresa Grup Guem, la imatge i la comunicació del 10è simposi de la Medicina Aeroespacial, tota la campanya i imatge de Carn d’Andorra. Són autors del disseny editorial de tots els llibres de Jaume Riba, han fet diversos treballs per al Govern d’Andorra...

Els especialistes en imatge global i en comunicació ajuden les empreses, les corporacions i les persones a trobar a si mateixes.

(Publicat al Fòrum.ad el 28 de març del 2010)