“Un llibre, - diu
molta gent, - és com un fill”. No és ben bé com un fill. Ni plora ni creix, ni
demana menjar ni t’estima. “Però - diuen - en canvi, fa la mateixa il·lusió.”
Doncs no: ¿com voleu que faci la mateixa il·lusió? Fa il·lusió però no és la
mateixa. Però sí que s’assembla, un llibre a un fill, en una cosa: un cop ha
nascut, té vida pròpia. Tothom ho diu: no hi he arribat jo sola. Té un destí;
el destí de ser llegit o no llegit, fullejat o oblidat; té el destí de dir
coses que de vegades no sabies que hi havies posat. Mai no resulta exactament
com tu havies imaginat que seria. I no el pots canviar; és autònom; t’ha dit
adéu.
Quan dones un títol al llibre, no és ben bé el
mateix que donar-li el nom al nen. Però té el nom que li has donat, i de vegades
t’ho retreu. Recordo com Sergi Mas lamentava haver-li posat, a “Les valls desitjades”,
“Les valls desitjades”: d’entrada, tenia pensat un altre nom que aquí no revelo
per si un dia el fa servir. Els “Cassigals”, en canvi, deia, era un nom idoni.
I això que trobo que és un geni, en Sergi, és un geni: sempre he intentat
engrescar-lo per il·lustrar alguna cosa meva, sense èxit. Potser encara hi som
a temps: sempre he tingut la sort d’enredar il·lustradors fantàstics. Els
dibuixos de Jordi Casamajor a “Les bicicletes no es mengen” (El Toll, 2012) figuren entre els meus treballs gràfics
preferits; la precisió de detall dels paisatges andorrans que evoca Cecília
Santañes a “El gran secret de la vaca Bruna” (AINA, 2012) em fascina.
Tornem, però, a
la meva experiència amb les noms. La vaca no se n’ha queixat: ja li havia posat
Bruna la il·lustradora i creadora de la seva imatge. En canvi, el pobret recull
d’articles ha patit del seu nom talment com un nen desafortunat que arriba al
col·le i es presenta com a Sigmund Cristòfol, o alguna cosa de l’estil. M’han
demanat si era un llibre de ciclisme. M’han demanat si era un llibre de cuina. Ja
fa mig any que rebo fotografies de pastes Gallo en forma de bicicletes; la meva
pròpia filla n’ha comprat i ens fa fer-ne sopes, per demostrar-me que les
bicicletes sí que es mengen. Per a la presentació del llibre al Consell
Comarcal de l’Alt Urgell, el dissabte passat, Albert Villaró ha trobat
evidència de que un artista francès de varietés, Michel Lotito, s’havia menjat
divuit bicicletes en dos anys: en parla al seu article al “Diari d’Andorra”d’ahir. Una amiga que feia temps que no
veia em va preguntar, el dia de la Constitució: “¿Oi que has escrit una
novel·la “Les bicicletes no mengen herba”?” “No, no he escrit cap novel·la...”
Li ho vaig explicar al meu home comentant-li que era cert aquell detall, que no
menjaven herba, les bicicletes. “No et creguis - em va dir -, en mengen: pensa
en les BTT.”
(Publicat al BONDIA el17 d'abril del 2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada