M’ha costat molt començar a escriure aquest
article, més del que pot semblar a primera vista, perquè tracta d’un tema que
em provoca sentiments contradictoris. Siguin quins siguin els sentiments
contradictoris dels quals parlaré més endavant, crec que és indubtable el gran
respecte que tinc per la Constitució Andorrana com a llei fundacional del país
que estimo i on visc. M’agrada la manera en que comença, inequívoca i clara
(“El poble andorrà, amb plena llibertat i independència...”). Cap altre país
del nostre entorn ha sigut tan rotund en afirmar la seva independència i
llibertat a les primeres paraules de la Constitució. Els espanyols estaven més
preocupats per l’establiment de la seguretat i la justícia; la Constitució
francesa de l’any 1958, amb les esmenes de l’any 2011, es distingeix per una
elegància seca i distant. La Constitució andorrana té el preàmbul més llarg de
les tres (253 paraules contra les 147 paraules de la Constitució espanyola i 99
paraules de la Constitució francesa): el poble andorrà havia d’explicar-se a si
mateix amb una mica més de deteniment.
Té tota la raó el síndic general, Vicenç
Mateu, quan diu que la Constitució andorrana, en ser una de les més recents
històricament, es pot considerar entre les més avançades de les que funcionen
actualment. M’enorgulleix la insistència de la Constitució en la independència
i la sobirania; m’agrada que afirmi la voluntat de preservar la integritat de
la Terra i de garantir per a les generacions futures un medi de vida adequat:
no sé fins a quin punt ho fem, espero que ho fem, però en tot cas, la
Constitució ho diu. Com també diu, al seu art. 44, que els coprínceps són
“símbol i garantia de la permanència i continuïtat d'Andorra”, i tot i que em
seria difícil pensar en ells com a la única possible garantia de la
permanència i continuïtat del nostre país, ni el seu únic símbol, el cert és
que en són símbol i garantia, i la seva continuïtat com a Cap d’Estat conjunt i
indivís, és històricament rellevant i inspira una tranquil·litat institucional
de cara al futur.
Aquesta és una de les raons per la que
m’han preocupat les previsions d’una possible crisi institucional en cas que es
voti a favor de la proposició de llei qualificada de modificació de l’article
108 del Codi Penal. No sóc ningú qui pugui preveure els possibles resultats de
les votacions parlamentàries; quant a la meva opinió particular, apostaria que
aquesta vegada es votarà en contra d’aquesta modificació; però m’he mirat la
proposició de llei, i estic fermament convençuda que, per respecte als drets
humans o per caritat cristiana, algun dia s’arribarà a acceptar. Si no és ara,
més endavant. Perquè no s’hi està parlant de facilitar l’exercici del dret al
lliure desenvolupament de la personalitat, ni de cap altre dret, més o menys
discutible: s’hi tracta d’un acte de compassió cap a les persones que han sigut
víctimes d’unes terribles circumstàncies personals, i no ho han pogut suportar.
S’hi tracta d’un acte de misericòrdia per les persones que ja han passat per la
misèria més gran que té la vida.
No vull ni entrar en el complicat tema del
què passaria “si aprovéssim la llei d’avortament”, perquè la possibilitat d’una
tal llei no es preveu en absolut. La proposició de llei presentada pel grup
parlamentari del PS no promociona l’avortament, ni ofereix mena de “llibertat
d’elecció” per part de la gestant, de cap de les possibles maneres. L’únic que
ofereix l’art. 108bis.4 és, de fet, el perdó i el oblit pera les persones que
ja han patit massa per ser, a més a més, castigades per la llei.
Si s’aprovés la proposició de llei en
qüestió, l’avortament consentit de l’art. 108 seguiria sent punible. S’hi
conserva l’estranyíssima (i, des del meu punt de vista, molt vaga) “pena
d’arrest” amb la qual es castiga la “dona que produeixi el seu avortament o
consenti que una altra persona l’hi provoqui” (art. 108.2 CP). L’únic que s’hi
afegiria, al Codi Penal vigent, és l’art. 108bis que us transcric en la seva
literalitat, punt per punt: “
1. No és punible l’avortament provocat per
impedir un perill per a la vida o la salut de la gestant.” (aquí, però, potser
tindria més sentit que s’hi limités simplement a l’amenaça de mort per la
gestant).
Seguim: “2. No és punible l’avortament
provocat per un facultatiu, dins les dotze primeres setmanes de gestació, quan
l’embaràs sigui conseqüència d’un delicte relatiu a la genètica i a la
reproducció humanes o contra la llibertat sexual.” L’aplicació d’aquest precepte
asseguraria el reconeixement de l’intangible dignitat humana de les dones que
han sigut víctimes d’un terrible crim i no han pogut suportar les seves
conseqüències. Un cop més: ningú parla de promocionar l’avortament: només de la
compassió per les víctimes de la violència física i moral que no han sigut
capaces de suportar-la. Aquell qui pensa que podria suportar qualsevol
violència sobre la dignitat de la seva persona, tot tracte cruel i inhumà, que
tiri tot un munt de pedres. Quant a la intangibilitat de la dignitat humana,
està protegida per l’art. 4 de la Constitució, i implícitament, per l’art. 5.
I nosaltres seguim: “3.No és punible
l’avortament provocat per un facultatiu, dins les dotze primeres setmanes de
gestació, quan un informe especialitzat declari l’existència d’anormalitats o
deformacions del fetus que li puguin impedir fruir d’unes condicions físico-psíquiques
mínimes per gaudir de l’existència. En cap cas la intervenció pot ser
realitzada pel metge que hagi emès l’informe.” No sé qui ha de decidir si
realment estem protegint la vida prolongant els patiments d’un fetus en la
primera fase de la seva formació que, segons l’informe mèdic especialitzat, mai
tindrà unes condicions físico-psíquiques mínimes per gaudir de l’existència”.
Però en tot cas, ningú promociona aquest tipus d’avortament: només es tracta de
la misericòrdia cap a les persones que no han sigut capaces de prolongar un
patiment insuportable. I això ens porta al punt 4 del proposat art. 108b: que
no sigui punible el consentiment de la dona embarassada en els supòsits dels
tres punts anteriors.
No estic intentant convèncer a ningú que
voti la proposició de llei qualificada de modificació de l’article 108 del Codi
Penal. No sóc qui pugui decidir quan ha d’arribar el moment oportú per tenir
compassió per les víctimes d’unes insuportables, devastadores circumstàncies
personals: els maleïts tres supòsits que ningú, mai, ha desitjat per a si
mateix ni per a si mateixa. Però espero
que, més tard o més d’hora, el moment en que la compassió i la misericòrdia
substitueixin el dictamen del sentit literal de les paraules. I quan arribi
aquest moment, de tot el meu cor espero que això no provoqui cap crisi
institucional, espero que tant el papa de Roma com el bisbe Copríncep com tota
la gent cristiana, budista o de qualsevol altra religió ho pugui acceptar i ho
pugui entendre. I creieu-me que ho dic amb tot el respecte a la tradició
històrica; ho dic amb tota la profunda reverència cap a les nostres
institucions.
(Publicat al BONDIA el 3 d'abril del 2013)
2 comentaris:
Tens tota la raó! M'ha agradat molt el teu punt te vsta i el comparteixo.
Gràcies Teresa!!! Una abraçada
Publica un comentari a l'entrada