Il·lustració: Jordi Casamajor
Davant meu, mentre escric, tinc un quadre de Francisco Sànchez: prové
de la galeria Ara Art. Un típic Francisco Sànchez significa un paisatge
impossible i increïble a la vegada, amb una pluralitat de punts de
llum. Tot hi és en blanc i negre, amb una gran varietat de grisos. El
centre del quadre el travessa un camí de pedra, de granit brillant i
relliscós, limitat a la dreta per uns penya-segats verticals i l'aigua
de mar, i a l'esquerra, per un idil·li muntanyenc de pics salvatges amb
un rierol alpí que cau al buit i gradualment desapareix. A la dreta, al
mar, hi plou. A l'esquerra, hi fa un sol incert. El camí de granit
s'acaba en un castell que a mi em sembla una atracció turística de nova
construcció; l'Eva Arasa hi situa al Dràcula; l'Antònia Escoda hi veu la
terra sinistra de Mordor. A baix, a l'esquerra del començament del
camí, hi creix un arbre mig viu, mig sec, mig vestit, mig despullat, un
arbre solitari nascut en un terreny que semblaria fet de vidre si no fos
per una certa irregularitat de la seva superfície. És un arbre que
existeix entre la pena i la glòria, d'aquells que he vist diverses
vegades a Rússia i a França, tot i que no necessàriament l'associaria
amb Andorra. És un vern.
Segons la tradició esotèrica, el vern és un «arbre de frontera», un
pont que connecta les entranyes de la Terra amb el Regne de l'Aire. Vaig
començar a pensar en els verns quan ens en va parlar Jordi Marquet,
entre blinis de foie gras i vins d'Hongria, en mig de l'illa encantada
dels formatges poc comuns, en un racó de la Plaça Roc Blanc.
L'existència de Jordi Marquet dóna suport a la teoria que la realitat
andorrana es guia per les mateixes lleis que els quadres de Francisco
Sànchez: grups de miracles inconnexos a l'univers eclèctic. Així, mentre
combinàvem delícies gastronòmiques amb la tertúlia sobre les obres de
Brassens traduïdes al català, els fonaments de les cases venecianes i
els dialectismes lauredians i canillencs, ens va explicar, quant al tema
que ens ocupa, que les ciutats que pertanyen a parts iguals als
reialmes terrestre i aquàtic, com ara Venècia i Amsterdam, solien ser
construïdes amb un protagonisme de la fusta de vern, perquè –tallada en
bona lluna–, no es podreix mai. La fusta del mateix arbre va ser
utilitzada en la construcció de molins d'aigua a les illes d'Escòcia i
de la catedral de Winchester.
El vern, conegut –segons el diccionari de Noms de plantes del Centre
de Terminologia TermCat–, com a l'arbre negre, lladern, morera borda i
mosquiter, és un símbol de resurrecció. La fusta del vern, quan és
tallada, canvia del blanc al roig, com si comencés a sagnar. Segons les
llegendes dels pobles nòrdics, els verns i els freixes van servir de
material base per a la creació dels primers humans. Va haver-hi un temps
quan a Irlanda, tallar un vern, arbre sagrat, es considerava una ofensa
criminal que, automàticament, t'atribuïa la responsabilitat per tots
els crims del poble. N'hi ha qui manté la creença que la casa d'aquell
que talli un vern prendrà foc i es destruirà en flames.
La mitologia irlandesa associa el vern amb les profecies, la
protecció i la capacitat de preveure el futur. Per als grecs, era
l'arbre emblemàtic de Pan, associat amb les festes del foc i la
primavera. Per als russos, és l'arbre protector de la família com a
clan, un arbre que afavoreix la unió dels pares i fills, dels avis i
néts.
(Publicat a El Periòdic d'Andorra el 20 de novembre del 2011)
dimarts, 22 de novembre del 2011
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
2 comentaris:
Bones, Alexandra! Et faria res posar-te en contacte amb mi via galvezcasellas at gmai dot com? Tinc una modesta proposta a fer-te. Gràcies!
Hola, David! Ja t'he escrit, però per si el cas, el meu correu és agrebennikova@yahoo.com Fins aviat!!!!
Publica un comentari a l'entrada