No. No és broma. Veritablement, tinc davant meu el llibre
del Lama Gueshe Kelsang Gyatso “Budisme modern. El camí de la compassió i la
saviesa” (“Volum 1 de 3. Sutra”), obert a la pàgina que comença amb les
paraules “Ensinistrament de l’amor afectiu”. Llegeixo sobre la manera de
generar el bon cor suprem. Tot i tenint en compte la relativa estranyesa de la
noció de “generar un cor”, es cert que el meu, el vull suprem i bo. No sé com
deu ser un cor suprem, però sí que m’agrada la idea d’un bon cor.
Tinc una estranya desconfiança cap a les religions que no
conec. Tampoc és que estigui del tot feliç amb les que sí que conec: puc arribar
a estar en desacord amb determinades formes de cristianisme. Ara bé, quan es tracta de l’espiritualitat
d’un poble llunyà, per alguna raó, sempre se’m presenta com a més aterridora,
més obscura i incomprensible, més exagerada que la nostra (entenc i reconec que
és una ximpleria pensar-ho, i sempre lluito amb mi mateixa tant com puc, però
em costa.) “Els nostres enemics, - llegeixo, -
són en realitat les nostres mares de vides passades.” En tota probabilitat,
és una perla de saviesa profunda, però de seguida em venen ganes de protestar.
I vet aquí que no en tinc, d’enemics: seria de suposar que sóc nova de trinca.
No hauré tingut vides passades. De mares, només en tinc una (per cert, molt
guapa). Quant a la necessitat d’estimar a tots els éssers que senten, sense
excepció – si m’ho plantejo, crec que ja us estimo a tots sense que entri en
joc la paraula “necessitat”. No és cap necessitat. No ho puc evitar. És una
fragilitat, si voleu.
Diu també – com el refrany que tots coneixem – que totes
les aparences són irrisòries. Resulta que en el “Sutra rei de les
concentracions”, Buda parla d’un mag, un mag que crea diverses objectes, entre
els quals es troben elefants i cavalls. Aquests, però, en realitat no
existeixen. “Has d’entendre de la mateixa manera tots els objectes.” No sé amb
quina mena de mags havia topat Buda a la seva vida terrenal (¿li agradava el
circ?.. ¿de quina mena de circ es devia tractar?) , però hi tinc un problema. Totes
les creacions de tots els mags que he vist a la meva vida sí que existien. Quan
un mag convertia – per posar un exemple – el seu barret en un conill, no es
tractava d'un conill imaginari. Era un conill - o una cosa que se li assemblava
suficientment com per decebre'ns – de carn i ossos (o de draps i cotó). Sí, és inútil discutir amb segles de saviesa
oriental, però no puc evitar pensar que tots els mags no fan res més que invitar-nos
(o incitar-nos) a interpretar la presència d'un conill (o un cavall, o un
elefant) com a conseqüència de la seva recent creació a partir d'un barret (o
d’on sigui que traguessin els cavalls els mags contemporanis de Buda).
No crec que conegui a ningú preparat a reconèixer la
inexistència de les coses. Ja sé que de vegades les malinterpretem, perquè algú
altre ens decep, o - molt més sovint - perquè estem desitjant decebre'ns a nosaltres
mateixos (ho estem desitjant desesperadament.) Hi mencionaria, per exemple, els
paral·lels que una persona nascuda en un entorn comunista veu entre el
cristianisme d'estar per casa i el comunisme d'estar per casa. Quan érem
petits, no teníem cap conte de vida de sants, teníem contes de la infància de Lenin
i revolucionaris destacats, que explicaven com eren molt bons nens i ajudaven
als altres, i després es van sacrificar per les futures generacions. Davant de
la meva escola de música hi havia un edifici amb un pòster: "Lenin ha
viscut, Lenin viu, Lenin viurà." "¿I on us sembla que viurà?" -
podia preguntar un nen curiós i impertinent. I els adults contestaven, tots seriosos:
"Als nostres cors," i s’acabava tota la discussió. Pensat-hi, sempre
arribo a una conclusió que no m’agrada gens però sembla certa: l'educació amb
exemples comunistes funcionava de la mateixa manera que l'educació amb exemples
cristians: al cap i a la fi, als nens els és igual qui exactament es portava bé
de petit, ajudava als altres i es preparava per oblidar-se de si mateix pel bé
del poble. “Els cavalls i els elefants” que veiem han resultat ser diferents
d’allò que semblaven... però per molt que Lenin hagi resultat un dictador sangonent,
per molts innocents que l’Església hagi matat per tenir un domini més segur del
món conegut, - els nens que es prenien la seva bondat seriosament acaben
educant-se per ser sants o revolucionaris, exactament com tot aquells que
probablement mai havien existit.
També entenc que de vegades - com si estiguéssim al circ
- no entenem la naturalesa real de les coses i fenòmens que ens rodegen. Tenim
la teoria - plausible - que el conill que acaba d’aparèixer davant nostre no
s'ha creat a base de barrets, però som incapaços d'explicar com a arribat a
parar al mig de l'escenari (sobretot quan no s'hi veu cap mag de circ ). ¿Per
què hi ha gent de qui ens enamorem a primera vista, i d'altra que no suportem
sense la més mínima raó? ¿Per què - encara més incomprensible - això mateix pot
passar amb llocs o amb coses? ¿En que es diferencia aquell arbre estimat de
tots els altre arbres del món? ¿Per què la gateta de peluix preferida de la
meva filla no es pot substituir per qualsevol altra gatets de peluix? ¿I de què
li serveix saber que els gatets de peluix no senten? La seva L’ESTIMA, i punt.
I els adults estem exactament igual.
(Publicat al BONDIA el 18 de gener del 2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada